Thursday, April 8, 2010

Utusan Malaysia 5 Mac 2010: Agensi kerajaan perlu turun padang

KEPALA BATAS 4 Mac - Jabatan dan agensi kerajaan di daerah Seberang Perai Utara (SPU) digesa lebih kerap turun padang untuk bertemu masyarakat setempat bagi membantu golongan yang kurang berkemampuan.

Gesaan itu disuarakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pinang Tunggal, Datuk Roslan Saidin yang mahu agensi kerajaan terbabit lebih prihatin dengan nasib golongan berkenaan di kawasan masing-masing.

Menurutnya, pihak Pusat Khidmat DUN dan Parlimen Kepala Batas sentiasa mengalu-alukan kehadiran agensi terbabit untuk bekerjasama meninjau seterusnya menghulurkan bantuan khususnya kepada golongan miskin dan ibu tunggal.

"Contohnya hari ini saya bersama pihak Kemajuan Masyarakat (Kemas) SPU mengadakan program Pautan Kasih di sekitar Kampung Pokok Jeneris dan Kampung Tasek di DUN Pinang Tunggal ini.

"Kami melawat 15 buah rumah orang miskin serta ibu tunggal dan menghulurkan sumbangan hamper serta wang tunai kepada mereka," katanya kepada pemberita selepas melawat warga emas, Puteh Napiah, 80, di Kampung Pokok Jeneris di sini hari ini.

Turut hadir Pegawai Kemas Daerah SPU, Nor Fadhilah Kamahijaz.

Tambah Roslan, program itu adalah kali pertama diadakan bersama Kemas dan akan diteruskan di beberapa kampung lain di sekitar kawasan tersebut.

Jelasnya, ia diadakan dengan kerjasama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan Kubang Menerong bagi membantu golongan yang memerlukan.

Sementara itu, bagi Kamis Bakar, 73, kehadiran ADUN Pinang Tunggal itu amat menggembirakan kerana sejak kakinya dipotong akibat kencing manis tiga tahun lalu, tiada sebarang bantuan diterima daripada mana-mana pihak berkaitan.

0 comments:

Post a Comment

 

My Blog List

Site Info

Followers

Dato' Roslan Saidin Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template